Onze School

St. Carolusschool Soesterberg

De St. Carolusschool is een katholieke basisschool met ongeveer 250 leerlingen. De school is gehuisvest in het hoofdgebouw en in het bijgebouw de Linde en is volop in ontwikkeling. We funderen ons onderwijs op vier pijlers: kennis, samenleven, cultuur en duurzaamheid. Hoge resultaten, begrip voor elkaar, mooie dingen gezien, gehoord en beleefd hebben, en rekening houden met jezelf en wie er na jou komt zijn de kernopbrengsten die we nastreven. Het doel is kinderen voor te bereiden op het deelnemen aan een democratische samenleving.

De 4 pijlers van onze school

Op school leggen we de basis voor hoe kinderen later als volwassene zullen handelen. We gaan er van uit dat zij moeten leren leven in een democratische beschaving. Katholieke (christelijke) waarden en normen zijn daarin morele ankers. Wij ontwikkelen onze school op vier pijlers. Daarmee zijn we begonnen in 2015. Het zal nog enkele jaren vergen voor we klaar zijn. De pijlers zijn:

Kennis

We willen dat kinderen veel leren. Dat is de taak van een basisschool. Door veel te leren, veel te weten en veel te kunnen, zijn kinderen later in staat hun rol als volwassene te nemen. We werken daarom met moderne methodes.

Methodes

Eigenwijs (muziek)

Drama online

Samen

Kinderen moeten leren samen te leven. Dat hoort bij een democratische samenleving. We gaan op zoek naar werkvormen waarin zij dit kunnen oefenen, bijvoorbeeld coöperatief leren. Samenleven kun je als je ook begrip hebt van verschillen in opvatting en manieren van leven. Daarvoor gebruiken we bijvoorbeeld de lessen in aardrijkskunde en geschiedenis.

Cultuur

Kinderen mogen ook ervaren dat er veel moois in de wereld is. We brengen ze in aanraking met verschillende kunstvormen. Bijvoorbeeld doordat we veel reproducties in school ophangen. We geven lessen in drama, muziek, tekenen en handvaardigheid. We doen dat in alle groepen tegelijk op een vast moment in de week.

Duurzaam

Kinderen moeten ook weten dat spullen kunnen opraken. Daarom leren we hen zorgvuldig om te gaan met materialen en alles ook goed op te ruimen zodat anderen er mee verder kunnen. Duurzaam betekent ook goed omgaan met jezelf. En dat geldt ook voor onszelf als leerkracht.

Schooltijden

Groep 1-8
maandag, dinsdag, woensdag, donderdag, vrijdag 8.30-14.00

Vakanties

Herfstvakantie 16 oktober – 22 oktober
Kerstvakantie 23 december – 7 januari
Voorjaarsvakantie 19 februari – 25 februari
Paasweekend 29 maart – 2 april
Meivakantie 29 april – 12 mei
Hemelvaart 9 mei
Zomervakantie 12 juli (12:00 uur)

Studiedagen 2023/2024

11 oktober 2023
27 november 2023
16 februari 2024
2 april 2024
21 mei 2024
21 juni 2024

Bestuur

De St. Carolusschool maakt deel uit van de Stichting Katholiek Onderwijs Soest/Soesterberg. SKOSS verzorgt onderwijs voor ongeveer 1400 leerlingen en houdt 6 scholen in stand. Behalve de St. Carolusschool zijn dat De Ludgerusschool, de Driesprong (Dalton), de Montessorischool Soest, De Wegwijzer en De Achtbaan. De St. Carolusschool staat in Soesterberg, de andere in Soest. Het College van Bestuur wordt door Martijn van Elteren vormgegeven.

SKOSS is bereikbaar via 035 6211530, of per e-mail: secretariaat@skoss.nl

Topkids

Kinderopvang in de school

Onbezorgd aan het werk terwijl de kinderen spelen, ontdekken en zich in een fijne en veilige omgeving ontwikkelen? Topkids zorgt daar graag voor met liefdevolle en professionele medewerkers, een uitstekende service én flexibiliteit. In de St. Carolusschool is sinds september 2021 een kinderopvanglocatie van Topkids gevestigd, waar hoge kwaliteit peuteropvang én buitenschoolse kinderopvang wordt geboden voor kinderen van 2 tot 13 jaar.

De visie van Topkids is dat dit moet gebeuren in een ruimte die voelt alsof het verlengstuk is van de huiskamer. Er is veel aandacht aan de inrichting besteed om te zorgen dat het er knus, gezellig en licht uitziet. Er zijn fijne ruimtes gecreëerd om te verblijven en speciale hoekjes ingericht om de kinderen echt tot spelen aan te zetten. Het doel is om een veilige en uitdagende omgeving te bieden aan alle kinderen, zodat zij zich optimaal kunnen ontwikkelen. Er wordt samenwerking met de school gezocht voor aansluiting op het vervolgonderwijs en er worden uitdagende activiteiten en workshops aangeboden in wisselende thema’s.

Voor peuters in de leeftijd van 2 tot 4 jaar wordt er peuteropvang aangeboden op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag van 08.30 tot 13.45 uur. Op woensdag is dat van 08.30 tot 11.30 uur. De BSO is opgedeeld in een groep voor kinderen van 4 tot 7 jaar én een groep voor kinderen van 7 tot 12 jaar. De BSO is op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag geopend.

Ben je nieuwsgierig geworden of op zoek naar een plekje voor je kind? Neem dan eens contact met ons op via 0346-214323 of stuur een e-mail naar info@topkids.nl.

Handige links

Leerlingzorg

Meer informatie over passend onderwijs, speciaal voor uw kind

Schoolgids 2022/2023

De schoolgids voor het schooljaar 2022/2023.

Heeft u een vraag of opmerking? Laat het ons weten!